Realizací, která je pro nás skutečným balzámem pro duši, jsou řadovky v Hanychově. Komplex se nachází v srdci Jizerských hor, na úpatí našeho Ještědu v Liberci, jedná se tak o stoprocentně severskou inspiraci. Tvůrcem těchto skvostných minimalistických funkčních řadovek je architekt Jiří Lukáš, jenž sám v jedné z řadovek bydlí.
Při focení těchto nádherných prostorů na nás dýchla harmonie a klid. Prostor je od podlahy po strop doplněn jemnými detaily. Nalezneme zde posuvné dveře a vestavěné skříně, které z bytu dělají dokonale funkční jednotky v minimalistickém stylu. Důležitým aspektem celého prostoru je dostatek světla, ten zajišťuje velké množství oken v kombinaci se světlým interiérem. Obložen dřevem působí obývací pokoj jednotně. Podlahy jsou řešené betonovu stěrkou, ta může sice může vypadat studeně, to ale řeší podlahové topení, a tak se z ní stává velmi pohodlná záležitost. Vše je tedy promyšlené do posledního detailu.
Nyní se ale dostáváme k – podle nás – nejdůležitější části, a tou je samozřejmě osvětlení!
Prostory světlé kuchyně jsou podtrženy světlem Skip od Nordluxu v bílé barvě. Jedná se o minimalistické světlo, které je v dokonalé harmonii s tímto svěžím prostorem. Díky zabudovanému stmívači můžete navíc korigovat intenzitu světla na 25, 50 a 100 %.
V obývacím pokoji nalezneme stejné světlo, zde ale více vyniklo v černém provedení. Chodba mezi těmito místnostmi je osvětlena několika Fallony 6, které také disponují možností rozsvítit dle aktuální potřeby – svítit může světlo celé, pouze jeho obvod, nebo střed. Docílíte tak ideálních podmínek za jakékoliv situace v jakoukoliv roční či denní dobu.
Cestou do horního patra po dřevěných schodech nám na cestu posvítí nástěnná světla MIB 6 v bílém provedení. Čistá severská elegance v kovovém plášti, která svítí přímo, kam potřebujete. Nejspíš proto se jedná se o náš totální bestseller. A v horním patře najdete dalších pár kousků v kombinaci s již zmíněným Fallonem 6. A nyní předáme slovo autorovi, kterého jsme lehce vyzpovídali.
Architekt Jiří Lukáš žije v jedné z bytovek, a tak jsme neměli pochyb o tom, koho vyzpovídat – kde hledal inspiraci a jak vybíral světla? Na vše naleznete odpověď níže.
Hlavní inspirací bylo samotné místo a zadání. Šest řadovek pod Ještěd na pozemek o čtrnácti stech metrech čtverečních. Navrhli jsme s architektem Adamem Lacinou řešení řadových domů se dvory k parkování. Díky dvorům má každá místnost alespoň jedno okno, krajní řadovky navíc využívají svého výhledu – jedna sleduje východ slunce nad Jizerskými horami, druhá západ za Ještědským hřebenem.
Řadovky jsou zvenku i zevnitř z materiálů, které umí stárnout, vzhledově i myšlenkově. Barevnost je střídmá, zemitá, pravdivá. Tváří-li se něco jako dřevo, je to dřevo. Přírodní materiály mimo jiné nepodléhají trendům. Dřevu nebude vyčítat jeho barevnost ani příští generace. Spojitost bych tak hledal nejspíš s naším principem uvažování. Pravdou ale je, že zvolené materiály ladí s výhledem na hory náramně.
Hledal jsem světla jednoduchého, ale ne strohého designu s cenou, která odpovídá užitnému předmětu, ne uměleckému dílu. A samozřejmě jsem preferoval výrobce, u kterého bych vybral světla do všech místností.
Výběr netrval dlouho, všechny vývody jsme osadili vašimi světly jedna radost. Nad jídelní a konferenční stůl sice bylo více favoritů, ale nakonec padla shoda na světlo Skip, které bylo jistojistě inspirováno Ještědem.
Tato realizace v řadových domcích pod Ještědem se nám dostala pod kůži. Doufáme, že i vás zaujala a inspirovala.